Köpvillkor för köp hos GPSHuset

Vid beställning träffas avtal om köp först när GPSHuset bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Om den utlovade leveranstiden på 1-3 arbetsdagar inte kan hållas, exempelvis på grund av förseningar hos vår underleverantör, kommer du att meddelas om detta snarast möjligt efter köpet.

Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. GPSHuset har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erhållits från kund. För att handla hos oss måste du ha tillgång till en giltig adress för mottagande av varor.

Behandling av personuppgifter

När du genomför ett köp på GPSHuset eller kontaktar oss behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi har sammanställt ett dokument som förtydligar hur dina personuppgifter behandlas.

Klicka här för att läsa dokumentet!

Priser, moms och frakt

Alla priser anges inklusive moms på 25% för beställningar inom EU. I kundvagnen visas det totala priset inklusive moms. Eventuell fraktkostnad visas i kundvagnen när du slutför din beställning.

Betalningsvillkor finns angivna i kundvagnen, beroende av valt betalningssätt.

Vi erbjuder säker internetbetalning i samarbete med PayPal och Payson, och godtar även banköverföring. Alla leveranser från GPSHuset sker med PostNord. Vi frånsäger oss allt ansvar för leveransförseningar som orsakas av PostNord. 

Vid betalning mot postförskott tillkommer en administrationsavgift á 79 kr inklusive moms.

Ej uthämtade försändelser

Om du ej hämtar ut din försändelse så kommer PostNord att returnera försändelsen till oss. Du kommer därefter att debiteras en administrationsavgift som uppgår till 160 kr exklusive moms. Avgiften faktureras med 30 dagars förfallodatum. Expeditionsavgift á 29 kr exklusive moms tillkommer.

Ångerrätt och retur

Din ångerrätt gäller under 14 dagar, i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer. Ångerrätten börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Vid ångerköp så returnerar du varan på egen bekostnad. Om returen beror på ett fel från vår sida, exempelvis att vår emballering har varit bristfällig eller att försändelsen innehåller fel vara, så sker returen givetvis på vår bekostnad. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

Ångerrätten gäller inte om du skadat eller använt varan.

När du utnyttjat din ångerrätt och gjort en returförfrågan är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort förlorar du ångerrätten. GPSHuset lämnar inte något öppet köp eller bytesrätt utöver den ångerrätt som regleras av lagen om distansavtal.

Garanti, support & service

GPSHuset lämnar 1 års garanti på samtliga produkter. Garantin innebär att fel som kan härledas till produktionsfel åtgärdas utan extra kostnad för din del. Detta kan exempelvis vara att produkten plötsligt inte startar, eller att den upphör att fungera på något annat sätt utan att yttre åverkan kan påvisas. Fabriksgarantin omfattar inte fel som kan härledas till yttre åverkan, exempelvis kraftigt våld, eller felaktig hantering såsom ej korrekt utförd installation eller otillåten modifikation av mjukvaran i enheten. GPSHuset lämnar samma garantivillkor till alla, oavsett om du är privatkund eller företagare.

Vi försöker alltid i möjligaste mån att reparera produkten om ett fabrikationsfel kan konstateras. Om reparation ej är möjlig, kommer du i möjligaste mån att ersättas med en ny produkt av samma modell. Om den produkt du köpt ej längre är tillgänglig, exempelvis på grund av att produkten inte längre produceras, kommer du i möjligaste mån att ersättas med en ny produkt av annan modell med likvärdig funktionalitet. Om det ej är möjligt att ersätta produkten med någon annan produkt, eller om du avböjer ett utbyte mot en likvärdig produkt, kommer inköpsbeloppet att återbetalas till dig. 

Om din vara är inom garantitiden och inte fungerar som den ska så behöver du först kontakta oss via mail på info@gpshuset.se och uppge vilken produkt du har, när den är köpt samt serienummer om produkten har serienummer. Du behöver även lämna en detaljerad felbeskrivning. Många av de fel som uppstår kan vi lösa genom felsökning över mail, och du kommer därför troligen inte att behöva skicka iväg produkten. Om du har generella frågor kring hanteringen av din produkt är du givetvis också välkommen att kontakta oss över mail.

Om din produkt är av varumärket SweTrack så skall du ta kontakt med dem direkt, då SweTrack hanterar samtliga supportärenden för sina produkter oavsett försäljningsställe. Klicka på "Hjälp och support" i menyn till vänster för att få mer information. Du som köpt en SweTrack-produkt finner information om SweTracks ettåriga hårdvarugaranti genom att klicka här.

Om vår kundsupport inte kan åtgärda problemet med din produkt genom felsökning över mail eller telefon så kan du skicka in produkten till oss för undersökning och eventuell reparation. Om inget fel påträffas på en inskickad vara vid felsökning av våra tekniker, kommer du att debiteras en avgift om 240 kr exklusive moms samt kostnad för returfrakt till dig. Denna kostnad betalas mot faktura med 30 dagars förfallo. Expeditionsavgift á 29 kr exklusive moms tillkommer.

Reklamationsrätt

Du som är privatperson har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Ofta förväxlas garanti och reklamationsrätt. Här försöker vi reda ut skillnaden på dessa två, och förklara vilka rättigheter och skyldigheter du som privatkonsument har vid reklamation. Till att börja med så är garanti inte något som regleras av lag, utan något som en säljare av en produkt på frivillig basis kan lämna. Vi på GPSHuset lämnar alltid ett års hårdvarugaranti på alla våra produkter, oavsett om du är privatkund eller företagare. Du som är privatperson har, utöver garantin, även en treårig reklamationsrätt som är reglerad av svensk lagstiftning.

Du som privatperson har rätt att reklamera, det vill säga klaga på, en vara du köpt i tre år efter att du mottagit varan. Lagstiftningen anger dock att reklamation ska ske inom skälig tid från det att ett fel på varan upptäckts. Ofta anses skälig tid innebära cirka två månader. Under de första sex månaderna så är det säljarens ansvar att bevisa att felet inte fanns ursprungligen, och om säljaren inte kan bevisa detta så anses varan vara felaktig. Efter sex månader är det dock hos köparen som bevisbördan ligger. Detta innebär att du som köpare behöver påvisa att felet fanns från början. 

Om varan är felaktig, så har du enligt konsumentköplagen rätt till något av följande:
- att felet rättas till, det vill säga att vi reparerar produkten åt dig utan kostnad
- omleverans, det vill säga att du får en ny produkt
- prisavdrag, det vill säga att du behåller produkten mot kompensation
- få ersättning för reparation som sker av annan aktör, det vill säga att du reparerar varan på annat håll
- häva köpet och få köpeskillingen återbetald, det vill säga att du får pengarna tillbaka och produkten kasseras
- hålla inne betalning
- få skadestånd

Du kan inte kombinera flera av ovanstående alternativ. För att reklamera en vara ska du kontakta GPSHuset via mail. Observera att reklamationsrätten, till skillnad från garantin, ej är knuten till själva produkten utan är knuten till den ursprungliga köparen av produkten. Detta innebär med andra ord att om du köpt en vara i andra hand, så har du ingen rätt att reklamera denna vara eftersom reklamationsrätten är knuten till ursprungsköparen. Du ska på begäran kunna styrka ditt köp med kopia av köpebevis, till exempel kontantkvitto eller faktura. 

Reservdelar & instruktionsmanualer

Vi säljer ett flertal reservdelar i vår webbshop - t.ex. halsband till SweTrack Animal, batterier till TK102-B och extra USB-kablar till TKStar, men om det är någon reservdel du inte finner i vår webbshop så är du välkommen att kontakta oss på info@gpshuset.se. Vi kan inte garantera konstant tillgång på samtliga reservdelar och viss leveranstid kan förekomma, i synnerhet om din fråga gäller en produkt som vi inte längre säljer. 

Om du söker en ny instruktionsmanual till din produkt, vänligen klicka på "Hjälp och support" i menyn till vänster. Där kan du ladda hem en ny manual till din produkt.